veneitä

Ilmat ovat lämmenneet ja veneilykausi on alkanut. Jokainen merenkävijä odottaa varmasti sitä hetkeä, kun pääsee nauttimaan auringosta, aaltojen liplatuksesta ja vaikkam kalastuksestakin. Vesillä kulkevat menopelit ovat kehittyneet vuosi vuodelta yhä ilmastoystävällisimmiksi – eivät vain ilmastopoliittisten päätösten myötä, vaan ihmisten valveutuneisuuden ansiosta ilmastoasioihin.

Aiemmin olemme tottuneet siihen, että vesillä voivat liikkua äänettömästi vain kajakit ja purjeveneet, mutta teknologian kehittymisen myötä tuo etuoikeus on siirtymässä myös muiden veneilijöiden saataville. Onko sinulla jo sähkövene? Tutustutaanpa tarkemmin, mikä se on ja millaisia uutuuksia veneilykaudelle 2023 on luvassa.

Mikä on sähkövene?

Voisitko kuvitella, että ajaessasi 20 solmun nopeudella vesillä voisit keskustella seurueesi kanssa samaan aikaan ongelmitta? Perinteisellä polttomoottoriveneellä kulkiessa tämä on lähes mahdotonta, jollei halua huutaa ääntään käheäksi, mutta sähkövene mahdollistaa keskustelun normaalilla puheäänellä.

Sähköveneellä voi ajaa aivan samoin kuin perinteisellä polttomoottoriveneellä. Ainoana suurimpana erona lienee se, että sähkömoottori kiihtyy nopeammin ja reagoi heti vaihteen vaihtamiseen tai kaasutukseen. Siinä missä polttomoottoriveneessä saa alinomaa tarkastella, riittääkö polttoaine, niin sähköveneen moottori on ladattavissa sähköverkosta tai aurinkopaneelien avulla.

Koska sähköveneiden kehittäminen on vasta niin sanotusti lapsenkengissä ja valtaamassa markkinoita, ovat sähköveneet usein hinnaltaan kaksinkertaisia verraten perinteisiin polttomoottoriveneisiin. Hinnat tulevat kohtuullistumaan vuosien myötä ja akuista kehitetään voimakkaampia ja suurempia.

Onko sähköveneessä riittävä toimintasäde?

Valtaosa niin sanotuista skeptikoista ei usko, että sähköveneen toimintasäde on riittävä. Akun koolla on tietenkin suuri merkitys ajoaikaan, mutta sähköveneen toimintasäteeseen vaikuttavat myös vallitseva sää, tuuli ja ennen kaikkea ajovauhti.

Sähköveneiden sanotaan olevan hitaita uppoumarunkoisia tai nopeita plaanaavia, mutta niillä on todella surkea toimintasäde. Jos esimerkiksi haluaa lähteä fiilistelemään ajaen huippuvauhtia ja hiihtää vesisuksilla, akku tulee riittämään vain noin 40 minuutiksi. Ajaessa hiljaista 5–10 solmun vauhtia (9–19 km/h) saattaa akku riittää jopa useita tunteja. Tavallisella matkavauhdilla voi pääsääntöisesti ajaa koko päivän.

Sähkövenetrendit vuonna 2023

Sähköautot ovat olleet julkisuudessa jo pitkään, mutta samaan aikaan myös veneily on sähköistymässä. Sähköveneet ovat vielä toistaiseksi harvassa, mutta kiinnostusta sähköveneilyyn on jo valtaosalla veneilijöistä. Osa veneilijöistä miettiikin, voiko oman polttomoottoriveneensä muuttaa sähköveneeksi, mutta siihen ei tällä hetkellä ole selkeää vastausta.

Oman perinteisen veneen tulee olla mahdollisimman kevyt, jotta siitä voisi olla akkukäyttöiseksi sähköveneeksi ja muutosprojektin hinta saattaa muodostua yllättävänkin kalliiksi. Tällöin kannattaa miettiä, olisiko paras ratkaisu ostaa suoraan valmis markkinoilla oleva sähkövene. Ajatus päästöttömästä sähköveneilystä houkuttaa monia, mutta veneiden hintalaput murskaavat useimpien haaveet.

Venemessuilla nousi esiin mielenkiintoisia sähkövenetrendejä vuodelle 2023, ja nostammekin niistä tähän artikkeliin kantosiivillä kulkevan Candela C-8, leppoisan Primeur 700 Tenderin sekä vesipedoksi leimatun Axopar 25:n.

Täyssähköinen Candela C-8

Candela C-8 on täyssähköinen ruotsalaisuutuus, jossa on Polestar 2 -sähköauton akusto. Tässä venemallissa toimintasädettä riittää hieman yli 100 km. Kantosiipiensä ansiosta Candela C-8 on poikkeuksellisen hiljainen esimerkiksi pikaveneisiin verrattuna.

Candela C-8 minimoi veden vastusta hyödyntämällä tehokkaasti tietokoneohjattuja kantosiipiä, pystyen saavuttamaan huomattavallakin kulkunopeudella jopa 80 prosenttia verrokkisähköveneitä paremman energiatehokkuuden. Sen paras nopeus on testatusti 22 solmua (40,74 km/h), jolloin toimintasäde on 57 meripeninkulmaa (105 km).

Mitä Candela C-8 maksaa? Candela C-8 -sähkövene ei ole halvimmasta päästä laisinkaan. Candelan yli neljännesmiljoonan euron hinta säikäyttää useimmat tosiostajatkin askeleen kauemmas veneen viereltä – ainakin toistaiseksi.

Rauhallisen menoon Primeur 700 Tender

Primeur 700 Tender ei ole alun perin tarkoitettu sähköveneeksi mutta sen maahantuoja Tapimer Oy on muokannut siitä täyssähköisen version. Tämä Puolassa valmistettava sähkövene on tyypiltään hyvin perinteikäs avofiskari, jota voidaan pitää huvi- tai yhteysveneenä. Vene on pituudeltaan lähes seitsemän metriä ja painaa 1 300 kiloa. Veneessä on mukava U:n muotoinen sohva, josta saa tarpeen mukaan sijattua vuoteen ja lisävarusteiksi veneeseen voi hankkia muun muassa jääkaapin, pöydän ja täyden kuomun.

Sähköveneen kannen alle on sijoitettu Bell Marinen 20 kilowatin sähkömoottori. Tenderin runkonopeudeksi on laskettu 5,8 solmua eli karkeasti 10 km/h. Vauhtimäärä kuulostaa kelluttelulta, mutta avofiskaria ei ole tarkoitettukaan hurjasteluun.

Virtalähteenä Primeur 700 Tender -sähköveneessä on 4 kpl 400 ampeeritunnin akkuja, jotka ovat yhteiskapasiteetiltaan 20 kilowattituntia. Primeur 700 Tenderille on ilmoitettu toiminta-ajaksi 5–6 tuntia 5,8 solmun nopeudella, joten sähköiseksi toimintasäteeksi voisi laskea karkeasti 50–60 kilometriä. Perusveneen hinta on 49 900 €.

Vauhdinnälkäisille Axopar 25

Suomalainen venevalmistaja Axopar ja norjalainen sähköisten venemoottoreiden valmistaja Evoy yhdistivät voimansa kehittäessään tämän upouuden Axopar 25 -sähköveneen. Tämä solakka kahdeksan metriä pitkä Axopar 25 -sähkövene sisältää monia mukavuuksia. Veneen kannen alta löytyvät tilavat yöpymismahdollisuudet, WC, suihku ja jääkaappi. Toisin kuin Candelassa ja Primeurissa, Axoparissa on perämoottori.

Axoparin perämoottori ei kuitenkaan ole mikä tahansa moottori, vaan maailman ensimmäinen 300-hevosvoimainen (225 kilowattia) sähköperämoottori. Moottoria ei kuka tahansa nostele tai vie mukanaan, koska se painaa 270 kiloa, eli lähes saman verran kuin esimerkiksi Mercuryn 300-hevosvoimainen dieselperämoottori 4,6-litraisella V8:lla.

Axopar 25 on melkoinen vesipeto, jolla kulkiessa taatusti muiden vesillä olevien katseet kääntyvät ihastuksesta ja kateudesta. Sähköveneen prototyypillä on saavutettu koeajoissa jopa 50 solmun nopeus, joka huimaa päätä kyllä jo tottuneemmallakin merenkävijällä. Nopeus vastaa peräti noin 90 km/h. Taloudellisella ajolla eli noin 25 solmun ajonopeudella, Axopar 25:lla luvataan pääsevän noin 25 meripeninkulman (46 km) toimintamatkan. Axoparin hinta on noin 115 000 euroa.

Sähköveneet yleistyvät vuosi vuodelta

Ympäristötietoisten ihmisten asenne ympäristö- ja ilmastokysymyksiin on vankkumaton ja valveutunut, joten usein jo pelkkä oma aatteellisuus kannustaa monia vaihtamaan sähkökäyttöiseen menopeliin sekä vesillä että maan kamaralla. Sähköautoilun yleistyessä on vain ajan kysymys, kun sähköveneily valtaa markkinoita.

Kaikki tiedostavat, että vanhat kaksitahtimoottorit päästävät öljyä ja hiilivetyä, jotka vahingoittavat arvokkaita vesistöjämme. Monet Euroopan maat ovatkin jo kieltäneet ja rajoittaneet bensiini- ja dieselmoottoreiden käyttöä vesistöissä. On vain ajan kysymys, milloin Suomessa rajoitetaan roimasti polttomoottoreiden käyttöä vesillä.

Kenties olisi jo aika hankkia äänetön ja ilmastoystävällinen menopeli?

By user

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *