veneitä

Käytettyä venettä ei tulisi ostaa summanmutikassa. Suomen veneilykesä on lyhyt ja pahimmillaan käsiin voi päätyä rahareikä, joka seisoo telakalla tai satamassa.

Näillä ohjeilla voit välttyä tyypillisistä virhearvioinneilta ostaessasi käytettyä venettä liikkeestä tai yksityiseltä myyjältä. Hyvänkin veneen voi löytää edullisesti, mutta se vaatii ripauksen tuuria ja rutkasti käytettyä aikaa veneen kunnon tarkistamiseen.

Valitse venetyyppi käyttötarkoituksen mukaan

Vene on aina tietynlainen kompromissi. Esimerkiksi kalastukseen, vesiurheiluun ja koko suvun vieminen saaristopiknikille ei onnistu samalla veneellä. Ensimmäinen askel uuden veneen ostossa onkin hahmottaa itselle, mikä on veneen pääasiallinen käyttötarkoitus.

Tutustu käyttötarkoitukseen sopiviin venemalleihin

Kun veneen pääasiallinen käyttötarkoitus on tiedossa, on aika alkaa tutustumaan markkinoilla oleviin vaihtoehtoihin. Moottoriveneet ovat säilyttäneet suosionsa vuodesta toiseen, mutta tämäkin venetyyppi sulkee alleen useita erilaisia venemalleja. Keskitymme tässä artikkelissa ensisijaisesti moottoriveneen hankintaan liittyviin kysymyksiin.

Alumiinivene on usein kalastajien ja muiden huolettomampaa veneilyä kaipaavien suosikki. Alumiinivene kestääkin hieman rankempaa käsittelyä, eikä jokaisen pienen pohjakosketuksen jälkeen ole tarpeellista nostaa venettä maihin paikkamaalaukseen.

Lasikuituvene on hivenen elegantimpi vaihtoehto ja tarjoaa usein etenkin sisätiloiltaan alumiinista venettä mukavammat oleskelumahdollisuudet. Lasikuituvene on käytössä melko huoleton, mutta vaatii omistajaltaan myös huolenpitoa. Kiville tai pohjaan osuessaan vene tulisi tarkistaa, ettei lasikuiturakennetta suojaava gelcoat -pinnoite päästä vettä läpi.

Puuveneet pitävät yhä pintansa vannoutuneiden veneharrastajien keskuudessa. Puuvene vaatii omistajaltaan muita venetyyppejä enemmän huolenpitoa, mutta tarjoaa veneilijälle autenttisen tavan päästä nauttimaan vesillä olosta.

RIB-vene on kevytrakenteinen vene, joka tarjoaa vauhdikkaita vesilläolohetkiä. Ulkoapäin RIB-vene näyttää kumiveneeltä, mutta sen pohja on jäykistetty usein alumiinilla, tai lujitemuovilla. Veneen kovaa runkoa ympäröi ilmatäytteiset ponttonit. Tätä venetyyppiä käytetään usein mm. viranomaistehtävissä, saaristoveneilyssä tai vauhtia vaativassa huviveneilyssä.

Lue arvosteluja ja käyttökokemuksia

Sopivan venemallin löydyttyä, kannattaa tutustua eri venemalleihin ja merkkeihin koeajoraporttien, käyttökokemusten ja keskustelujen perusteella. Myös veneilyä harrastavilta tutuilta tai ystäviltä kannattaa kysyä vinkkiä. Muista kuitenkin kokemuksia lukiessasi tai mielipidettä kysyessä, että veneilijöillä on usein myös ennakkoluuloja tai vanhentuneita käsityksiä eri veneiden hyvistä ja huonoista puolista. Vahvojenkin mielipiteiden vuoksi kannattaa aina muodostaa oma käsitys mieluummin useammasta lähteestä hankitun tiedon pohjalta.

Etsi kiinnostavat myynnissä olevat veneet

Tässä vaiheessa todennäköisesti alkaa jo muodostua käsitys, minkälainen vene kannattaa hankkia omiin käyttötarpeisiin. Esimerkiksi nettivene.com -osoitteesta löytyy suuri määrä yksityisten sekä liikkeiden myymiä veneitä. Käytössä oleva budjetti määrittää todennäköisesti suurelta osin minkä ikäiseen ja kuinka paljon ajettuun veneeseen rahkeet riittävät. Uudempi vene on pääsääntöisesti huolettomampi, mutta toisaalta sen hankintahinta on myös vanhaa venettä suurempi. Vanhassa veneessä on usein kuitenkin enemmän myös laitettavaa, joka lohkaisee oman osuutensa venebudjetista.

Käytettyä venettä ei tulisi koskaan ostaa ilman, että sen on nähnyt paikan päällä. Myös koeajon tekeminen on suositeltavaa tehdä siten, että on mukana kokenut veneharrastaja. Kun olet löytänyt potentiaalisen ostettavan veneen, sovi rohkeasti myyjän kanssa veneeseen tutustumisesta paikan päällä.

Tutki nämä asiat ennen veneen ostamista

Rakenteelliset viat tai puutteet ovat vaikeimpia ja kalleimpia veneessä korjattavia asioita. Rakenteellisia virheitä voi syntyä esimerkiksi rungon osuessa kovasta vauhdista laituriin tai moottorin karahtaessa kiville. Rakenteelliset virheet löytyvätkin usein helposti silmämääräisesti, mutta niiden korjausarvioiden tekeminen vaatii kokemusta ja ammattitaitoa.

Läpiviennit on syytä tarkastaa huolella. Jos läpiviennit ovat päästäneet vettä läpi, on vettä joutunut todennäköisesti myös veneen rungon sisälle. Esimerkiksi lasikuituveneessä runkoon päässyt kosteus voi jäätyä talvella ja ajan kuluessa heikentää rungon kestävyyttä. Jos runkoa koputtaessa kuuluu tömähtävä ääni, se on todennäköisesti korjauksen tarpeessa.

Kaiteet ja knaapit tulee olla veneessä tukevasti kiinni. Vene kiinnitetään laituriin knaapeista ja niiden täytyy pysyä paikallaan myös myrskyn tullen. Kaiteet ovat puolestaan veneen turvallisuusvarusteita ja niiden pitoon täytyy pystyä luottamaan, vaikka askel hieman horjuisikin kannella kävellessä.

Elektroniikka on löytänyt tiensä myös veneilyyn. Pelkkien sähköjohtojen tai valojen uusiminen on suhteellisen edullista, mutta esimerkiksi karttaplotteriin tai veneessä olevaan tutkaan saa upotettua helposti toista tuhatta euroa.

Moottori on yksi veneen kalliimmista osista ja se tulisi huoltaa vähintään vuosittain. Mahdolliset vuodot, rikkoutuneet johdot tai epätasainen käyntiääni ovat merkkejä, joita kannattaa varoa. Myös puutteellinen huoltohistoria, selvät kolhut moottorin kölissä tai rullalla oleva potkuri tulee selvittää. Kaikki moottorin vauriot eivät välttämättä näy ulospäin, mutta ulkoapäin moitteettoman näköinen moottori tuskin on kärsinyt kovia sisältäkään.

Sisustuksen osalta kannattaa kiinnittää huomiota paitsi sisustusten eheyteen, myös mahdollisiin homejälkiin. Sisustuksen tai veneen kuomun voi toki uusia, mutta niihin kuluu äkkiä satoja tai jopa tuhansia euroja.

By Marko

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *